Skånska

Mon Mon...
kan ju börja med att säga att det är duktigt kallt ute idag. Vatt ute i en 45 min på powerwalk och jisses, tom Elsa frös, stackarn, får nog börja med täcket igen.
Sitter nu som vanligt med mitt morogn te, läser lite bloggar, och försöker vakna till. Var precis inne och läste på Sophias blogg, hon hade fördjupat sig lite i skånska ord. Eftersom man är skåning själv blev jag faktiskt lite intresserad och sökte på ordet skånska ord. Fick upp en jäkla massa. Det finns förresten en hel skånskuppslagsbok! Visste inte jag, är vi så svåra att förstå?

Några ord som jag tyckte lät roligt och ha använt/använder är:
*Drommel - klantig människa
*Bloa- blöda
*Flabb - mun
*Flua - fluga
*Fobbick- dumhuvud
*Gida - orka
*Hoed - huvud
*Hossor- strumpor
*Korvalua - korvkiosk
*Lase - trasa
*Mög- smuts
*Möghound - Skithund
*Panntofflor - Potatis
*Putt - irriterad
*Rullebör - skottkärra
*Rälig - ful, stygg, otäck
*Tolla - träsko

Haha låter lite små skoj, vill du läsa mer om skånskan och olika ord kika in här
http://users.student.lth.se/e96pn/skanskaord.html

Nu ska jag eda frulle, tjing




Kommentarer
Postat av: Sophia

Haha, helt klockrent. Men är flabba likadant som flabb? För uppe i götebor du vet;-).. Får säger vi att vi flabbar ihjäl oss, med andra ord skrattar. Haha :-)

2010-02-13 @ 09:10:21
URL: http://sophialofmark.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0